Agora, wydawca „Gazety Wyborczej”, pomniejszy swój wynik za czwarty kwartał 2008 roku o 27,2 mln zł. Spółka przeprowadziła symulacje finansowe i okazało się w ich wyniku, że wartość kupionego pół roku temu serwisu internetowego Trader.com (Polska) spadła o właśnie taką kwotę. Dlatego dokonała tak zwanego odpisu aktualizacyjnego, a koszt tego odpisu obciąży wynik Agory za ostatni kwartał zeszłego roku. To spora kwota, bo po trzech kwartałach 2008 Agora miała 54,1 mln zł zysku netto.
Zarząd Agory dokonał przeszacowania wartości Trader.com (Polska) ze względu na pogarszającą się sytuację ekonomiczną kraju a także na rynku reklamy, zwłaszcza w segmentach nieruchomości i w motoryzacyjnym. Właśnie na te branże i na zyski z zamieszczanych przez nie reklam i ogłoszeń Agora najbardziej liczyła kupując serwis w czerwcu 2008 roku.
W 2007 roku udział Trader.com (Polska) w segmencie internetowych reklam i ogłoszeń branż budownictwo i nieruchomości oraz motoryzacja wyniósł odpowiednio 20 oraz 7 proc. Spółka ta miała w 2007 roku przychody na poziomie 18,5 mln zł (w tym prasa 8,9 mln zł i internet 9,58 mln zł), a zysk operacyjny skorygowany o amortyzację (czyli EBITDA) wyniósł 432 tys. zł.
Transakcja ta była krytykowana przez fundusz inwestycyjny BZ WBK AIB Asset Management, mający 26,3 proc. akcji Agory. Jednak były prezes Agory Marek Sowa mówił w połowie zeszłego roku PAP w wywiadzie, że spodziewa się, iż przychody spółki internetowej będą rosły o 30-40 proc. rocznie. Sowa stracił stanowisko prezesa Agory w listopadzie zeszłego roku.
Akcje Agory, które kosztowały maksymalnie 179 zł w 2000 roku, w środę wyceniane były na 15 zł, czyli o 10 groszy powyżej historycznego minimum. W 2007 roku Agora miała 1,27 mld zł przychodów i 100,3 mln zł zysku netto, a po trzech kwartałach tego roku 941,8 mln zł przychodów i 54,1 mln zł zysku netto.
Zarząd Agory uważa jednak, że w dłuższym terminie inwestycja w Trader.com będzie udana.”W opinii zarządu spółki akwizycja Trader w długim terminie pozwoli Agorze trwale umocnić pozycję lidera na rynku ogłoszeń w branży budownictwo i nieruchomości oraz zbudować silną pozycję na internetowym rynku reklam i ogłoszeń motoryzacyjnych. Jest to element realizacji celów strategicznych spółki – osiągnięcia statusu jednego z liderów w wybranych branżach rynku ogłoszeniowego” – napisał zarząd Agory.
TVN24/PK