? W dniu dzisiejszym skierowałem do pana premiera Donalda Tuska list z apelem o skłonienie ministra obrony narodowej – pana Bogdana Klicha – do dymisji, bądź, jeśli do takiej sugestii by się nie przychylał, o zdymisjonowanie go ? powiedział Dorn podczas konferencji prasowej w Sejmie.
Podkreślił, że jeśli jego apel do premiera nie spotka się z pozytywnym odzewem, to będzie zmuszony do podjęcia działań politycznych, których celem będzie zgłoszenie wobec Klicha wniosku o wotum nieufności.
Jego zdaniem, Klich mając wszelkie dane, by wiedzieć, że proces szkolenia personelu lotniczego w lotnictwie wojskowym jest ?dramatycznie nieefektywny? w wielu swoich wypowiedziach publicznych i w odpowiedziach na interpelacje podtrzymywał twierdzenie, że wojskowi piloci są szkoleni na najwyższym poziomie.
Zaznaczył, że konsekwencją takiego stanowiska min. Klicha było niepodjęcie przez MON i siły zbrojne koniecznych zmian.
? Pan minister Klich nie wypełnił swojego podstawowego obowiązku poważnej i odpowiedzialnej reakcji na głęboki i systemowy kryzys, który już ujawniła katastrofa CASY w styczniu 2008 roku. Poświęcił się utrzymaniu fikcji, że wszystko jest w należytym porządku. Powinien zostać zdymisjonowany w imię podstawowych zasad odpowiedzialności politycznej członków rządu ? argumentował Dorn.
Poseł oświadczył, że jego celem nie jest orzekanie o przyczynach i winie katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem, lecz pokazanie zaniedbań, jakich dopuścił się szef MON.
? Katastrofa prezydenckiego samolotu była czwartym zdarzeniem w czarnej serii katastrof, które zaczęły się w styczniu 2008 roku. Pierwsza to katastrofa CASY pod Mirosławcem – styczeń 2008 r. – 20 ofiar śmiertelnych. Druga: w lutym 2009r. ? śmigłowiec MI-24D pod Toruniem – jedna ofiara śmiertelna. Następnie AN-28 Bryza – marzec 2009, cztery ofiary śmiertelne. (…) Łącznie, w tej czarnej serii katastrof zginęło 121 osób ? mówił Dorn.
Podkreślił, że nie zna takiego państwa na świecie, które przy porównywalnej liczbie statków powietrznych i pilotów dotknięte były w czasie pokoju taką liczbą katastrof skoncentrowanych w tak krótkim czasie, które spowodowały śmierć tak wielu osób.
? Katastrofa CASY ujawniła dramatyczne zaniedbania, nieprawidłowości i kryzys w procesie szkolenia personelu latającego, jego kontroli i nadzoru. Podstawowy zarzut wobec ministra Klicha polega na tym, że on jako minister odpowiedzialny za Siły Zbrojne nie odpowiedział właściwe i w adekwatny sposób na te sytuacje ? powiedział Dorn.
Szef koła parlamentarnego Polska Plus podczas konferencji prasowej w Sejmie przytoczył także opinię przewodniczącego Komisji Badania Wypadków Lotniczych Edmunda Klicha dot. katastrofy TU-154M pod Smoleńskiem, że ludzie, którzy są odpowiedzialni za tę katastrofę chcą zrzucić winę na pilotów, a oni są tymi, którzy na końcu łańcucha zbierają błędy wszystkich. ?Błąd tkwi bowiem w systemie. Lotnictwo państwowe jest w permanentnym kryzysie? ? brzmią cytowane przez Dorna słowa Edmunda Klicha.
tvp.info